Trollbeat


Tim Hecker & Daniel Lopatin – Instrumental Tourist by knubbutt
oktober 21, 2012, 21:43
Filed under: ♬Recensioner | Etiketter: ,

Betyg: 6.3 av 10

Jag har gjort det, än en gång. Gått in i ett album med helt skyhöga förväntningar, menar jag. Tänk liksom, folk är ju fullständigt livrädda att The Hobbit inte ska vara så bra som alla målar upp i sina huvuden och tänk, tänk om den inte är så bra – tänk om folk går in på biografen i hopp om att se en blivande klassiker och går ut mer eller mindre gråtandes. Det vore århundradets flopp, let-down of the year.

Hecker och Lopatin floppar inte, definitivt inte, men Instrumental Tourist är inte alls som jag hade väntat mig. Jag hade förhoppningar om ett album där Heckers basmiljöer fick ta ut sin fina rätt och Lopatins känsla för medodia skulle föra ett nytt ljus till den förstnämndes bekanta sound. Så blev det dock inte. Istället ligger ration över tillförda influenser någonstans kring 70/30, fördel Lopatin.

Att vara objektiv i ett sånt här fall är omöjligt, med tanke på vad jag tycker om Heckers tidigare album. Därmed inte sagt att jag ogillar Lopatins projekt Oneohtrix Point Never – tvärt om, förra årets Replica var fantastisk i sin unikhet, till och med för att vara så avant-garde som den var. Tyvärr tar den här viljan att vara just så annorlunda eggen av Heckers absoluta styrka på Instrumental Tourist, vilket gör att det blir ganska svårt att komma nära inpå, att över huvud taget förstå. 

Med ovanstående sagt, innehåller Instrumental Tourist en samling kompakta spår där Scene From A French Zoo och Intrusions sticker ut lite extra, just för att Heckers känsla för tyngd lustigt nog inte tyngs ner för mycket. Annars är jag rädd att resterande tio låtar tråkigt nog är rätt platta och uniforma trots försök till variation. Jag hade förstås hoppats på mer, men så här i efterhand är nog resultatet av en blandning av Tim Hecker och Oneohtrix Point Never inte riktigt lika bra som vi hade väntat oss. Det är faktiskt ganska logiskt.

/johan

1 kommentar so far
Lämna en kommentar

This is very interesting, You are an excessively professional blogger.
I have joined your feed and look forward to in the hunt for extra of your great post.

Additionally, I’ve shared your website in my social networks

Kommentar av schody mlynarskie




Kommentera

